tiistai 16. lokakuuta 2007

Oho- ja ahaa-teos

KOULUKIRJASTONHOIDON OPAS
Toim. Liisa Niinikangas
BTJ Kirjastopalvelu 2005


Koulukirjastonhoidon opas on yhdentoista kirjoittajan artikkeleista koostuva kokoelma. Kirjoittajien ammatit vaihtelevat Opetushallituksen virkamiehestä kirjasto-opettajaan. Yhteistä on voimakas halu puhua koulukirjaston tärkeydestä. Teos painottaa koulukirjaston pedagogista tärkeyttä ja tiedonhallintataitojen opettamista ja perustaa näkemyksensä uusiin opetussuunnitelmiin sekä uuteen oppimiskäsitykseen.

Teos on jaettu kolmeen osaan: koulukirjaston suunnitteluun ja pedagogisiin tehtäviin, käytännön koulukirjastonhoidollisiin ohjeisiin ja konkreettisiin esimerkkeihin erilaisista koulukirjastoista alakoulusta ammattiopistoon. Jako on toimiva. Kirja on rakenteeltaan selkeä, väljästi ja lukijaystävällisesti taitettu, ja tarkka sisällysluettelo auttaa halutun tiedon etsinnässä. Erityisen hyviä ovat joidenkin artikkelien lopussa olevat yhteenvedot, kuten vaikkapa s. 70 oleva Koulukirjaston hoitajan selviytymisstrategia. Kunkin artikkelin lopussa mainitaan lähteet, joihin tekstissä on viitattu. Teoksen loppuun on vielä koottu joukko aiheeseen liittyviä kirjoja sekä verkkolähteitä. Oivallisia nettiosoitteita mainitaan myös artikkeleissa, esimerkkinä vaikkapa tiedot Varastokirjastosta (s.84). Artikkelien kirjoittajienkin yhteystiedot ovat mukana!

Kirja on tarkoitettu ennen kaikkea avuksi koulukirjastoa hoitavalle opettajalle, ja ainakin minuun se osui täsmäpommina. Teos lohdutti, antoi tietoa, avarsi näkemyksiä, innosti ja hieman syyllistikin. Olen rämpinyt koulumme peruskorjausremontin, vanhan (50 v.) kirjaston perkaamisen ja uuden kirjaston sekä fyysisen että sisällöllisen suunnittelun kanssa ties kuinka monen vuoden ajan käytännössä aivan yksin. Jos olisin lukenut tämän kirjan aiemmin, olisin ymmärtänyt painokkaammin ja perustellummin vaatia apua työhöni niin koulun sisältä kuin kirjastoammatillisestikin. Tällä hetkellä olen aivan näännyksissä savottani kanssa; uutta kirjasto-ohjelmaa en sentään vielä ole hankkinut, ja nyt tiedän varmemmin, miten toimia, jos ja kun sen aika tulee.

Koulukirjastonhoidon opas kertoo kaikille, mistä tämän ajan koulukirjastossa on, voisi ja pitäisi olla kyse. Se antaa suunnan, jota kohti pyrkiä. Itse ainakin luettaisin sen esimiehellä, kollegoilla (jotka kadehtivat ja hämmästelevät kirjasto-opettajan korvausta), koulutoimen virkamiehillä, yleisen kirjaston henkilöstöllä, kenellä vain. Ennen kaikkea teos on koulukirjastotädin/sedän lakikirja ja Raamattu. Se on ilman muuta sekä oho- että ahaa-kirja!

Päivi Puhakka

Ei kommentteja: