tiistai 16. lokakuuta 2007

Kuinka tutkia tiedon puuta?

Niinikangas, Liisa (toim.): Voiko käärme kompastua? Opettajan tiedonhallintataitojen opas. BTJ Kirjastopalvelu, Helsinki.

Niinikankaan toimittama teos Voiko käärme kompastua? aloittaa tiedonhallintataitojen tarkastelun esittelemällä nykyisten opetussuunnitelmat tästä näkökulmasta luettuina. Konkreettisia toteutuksia onkin sitten tarjolla lähes kaikkiin hätätilanteisiin alkaen yksittäisen kunnan, tässä tapauksessa Lempäälän, opetussuunnitelmasta ja yksittäisen koulun, Matinkylän koulu, tiedonhallintataitojen opetussuunnitelmasta oppimistehtävän kirjallisen raportoinnin prosessiin ja atk-passin vaatimuksiin.

Arkisia näkökulmia on lähes yhtä monta kuin kirjoittajia. Ääneen pääsevät alakouluissa suoritetut kokeilut ja kehitellyt käytänteet kuin lukionkin työt. Likimain kaikki tietoaineet pääsevät myös ääneen, ei vain äidinkieli ja kirjallisuus.

Yhteistyö on voimaa. Siitä saa tämän kirjan perusteella jälleen todisteita, oli kyseessä oppiaineiden välinen yhteistyö tai sitten koulun ja kirjaston vuoropuhelu.

Miksi sitten juuri tämä teos kuuluu ”kirjasto-opettajan” käsikirjastoon? Juuri siksi, että työmme koulussa on kovin hektistä ja monelle taholle leviävää. Lukuisten tiimien tms. työryhmien aherrus koulun tasolla helpottuisi, kun annettaisiin tilaa tässä kirjassa esiintyville ratkaisuilla. Niitä tutkimalla pääsee liikkeelle ja kehittämään oman koulun käytänteisiin sopivia malleja.

Kaisa Koski
Ahveniston koulu, Hämeenlinna

Ei kommentteja: