Koulukirjaston heikkoa asemaa voisi kohentaa esimerkiksi näin:
- kirjoittaa lakiin yksiselitteinen määräys koulukirjastoista,
- perustaa opetushallitukseen uudelleen koulukirjastoasioista vastaavan virkamiehen pesti,
- kouluttaa paikallisvirkamiehiä, selkiyttää koulukirjastonhoitajan palkkio virkaehtosopimuksessa modernin koulukirjaston vaatimuksia vastaavaksi ja
- suunnata määrärahoja koulukirjastojen aineiston hankintaan.
Kaipaan koulukirjastoillemme oikeutusta, tunnustusta ja riittäviä toimintamahdollisuuksia. On kestämätöntä, että suomalaiset koulukirjastot ja niiden kehittäminen ovat yksittäisten koulukirjastonhoitajien vastuulla.
1 kommentti:
Puheenvuoro sai minut miettimään, miten erikoista on, että kirjastojen luvatussa maassa koulukirjastot elävät omaa hiljaiseloaan kuka missäkin unohdetussa varastoluokassaan.
Koulukirjastonhoitajan tulisikin olla monen alan ammattilainen; hänen tulisi hallita sekä kirjastoalaa että pedagogiikkaa, hänen pitäisi olla paitsi pilkuntarkka ja sivistynyt, myös luova, kekseliäs ja innostava. Aikamoisia haasteita!
Lähetä kommentti